Roda moliner

Tipus de cançó: Joc dansat individual. Dansa tradicional catalana.

Com es balla i juga?:

Distribuïm els nens per tot l’espai amb els braços estirats de manera que no es toquin entre ells. Es tracta que els nens girin sobre si mateixos mentre cantem la cançó, canviant el sentit del gir cada cop que comença una nova frase musical (d’aquesta manera el mareig tarda més en aparèixer).

Els nins poden rotar sobre sí mateixos, però a més poden jugar experimentant amb les articulacions del cos, girant cap a un costat i cap a l’altre. Els girs també es poden aplicar a objectes (com girar un mocador amb la mà o observar el vol d’una faldilla alhora que els nens giren).

També poden jugar girant en parelles, de manera que els nins mentre giren poden experimentar la força centrífuga.

Text:

Roda, roda moliner, que ton pare és al celler,

que ha perdut la cabellera pel camí de Balaguer.

Escoltem la cançó:

Partitura:

Característiques:

  • Fa Major.
  • Compàs 2×4.
  • Notes: mi, fa, sol, la, si, do4.
  • Figures: negres i corxeres.
  • Inici anacrúsic.

Proposta didàctica:

Aquesta cançó pot ser un recurs per introduir els conceptes de rotació i gir que es produeixen en el món que ens envolten. La rotació i el gir es poden observar en moltes situacions de la vida quotidiana (l’aigua que se’n va per la pica, quan barregem el cacau amb la llet o refredem la sopa amb la cullera…). Una altra activitat és classificar els objectes en funció de si poden rotar o no. Podem jugar a fer girar una baldufa, una moneda o una roda.

Per altra banda, podem treballar l’equilibri del cos quan girem i el moviment de les articulacions (no totes les articulacions poden rotar de la mateixa manera). Als nens els agrada molt girar fins que senten la sensació de mareig i es deixen caure en terra, encara que si juguem així, haurem d’anar amb compte que els nens no es facin mal quan caiguin (podem fer-ho a la sala de psicomotricitat o al gimnàs, on no hi ha mobles i podem cobrir el terra amb matalassos). El joc permet que cada nen es conegui un poc més sobre la seva facilitat de marejar-se o no.

En cursos superiors, aquest moviment de gir sobre un mateix ens permet introduir el moviment de rotació dels planetes. Així la diferenciació entre translació i rotació es veu de forma més clara, ja que són conceptes que de vegades duen a confusió.

Vídeos:

  1. Exemple del ball en una classe d’infants: 
  2. Versió instrumental interpretada per guitarra:  
  3. Dansa representada per adults: 

Fonts bibliogràfiques:

– BADIA SOLÉ, M.; VIDAL MOMBRÚ, À. (2010). TAT, recull de moxaines, jocs i cançons per a infants. Arola Editors: Tarragona.

Anuncis

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s